sobota 1. února 2014

Svátky klidu a pohody v Mexiku

     Jak se slaví Vánoce v Mexiku? Jak vypadají fiesty na Nový rok? Tyhle otázky mě vrtaly hlavou už hodně dlouho, takže jsem se moc těšila, až tyto svátky prožiji v jiné zemi. Říkala jsem si, že to bude úplně jiné, ale vůbec jsem si neuvědomovala, jak moc mi budou chybět moji nejbližší.
     Vánoční stromeček se zdobí už koncem listopadu. Vánoce /Navidad/ se tu slaví 24. prosince, jako u nás. Samozřejmě tento den probíhá v každé rodině jinak. Jak jsem je oslavila já? S moji host rodinou jsme se vydali do malinké vesničky (počet obyvatel nepřesahuje 500 lidí) blízko města Martinez de laTorre, oblast Veracruz (tento stát je velký přibližně jako Česká Republika). Je to rodná vesnička mojí host mamky. Byla tam snad celá rodina z mamčiny strany. Strávili jsme tam 4 dny a přespávali jsme v domě host babičky a dědy. Myslím si, že tato vesnička je moc krásné místo, ale protože celé 4 dny pršelo, tak jsem neměla šanci ani vyjít z domu. A další věc, nebyla tam žádná host sestřenice ani host bratranec v mém věku. Jenom mladší (kolem 4 let), takže to pro mě bylo občas trochu nudné. A jak probíhala štědrovečerní večeře? No moc mě nenadchla. Nejedli jsme nic speciálního /český kapr a bramborový salát je prostě klasika/ a o půlnoci jsme se všichni objali a tím skončili Vánoce. Neměla jsem vůbec vánoční náladu a hrozně mi chyběli moji nejbližší z Česka. Jinak dárky tu nosí Santa Klaus, ale nedává je pod stromeček, jako u nás ježíšek. Dá je třeba do pokoje nebo na různá místa. Jak už jsem řekla, každá rodina to tu slaví jinak, ale až tak rozdílné to není. Vánoce mě tu trošku zklamaly, možná protože jsem na ně byla natěšená a představovala jsem si je trochu jinak. A Vánoce se sněhem jsou lepší, já jsem je měla spíš na blátě. Další dny následovaly rodinné fiesty.



     Jak jsem byla zklamaná z Vánoc, tak jsem si už ani nepředstavovala, jak proběhne Nový rok. Ale když se mě host máma zeptala, jestli s ní chci dělat krocana, tak ve mně zajiskřila malá jiskřička naděje, že tenhle den jenom tak nezapomenu. A byla to pravda, ale to jsem ještě netušila. V tento den se slaví (žádné překvapení, jsem v Mexiku, to je jedna velká fiesta). Je to rodinná oslava (ale později se teenagři vypaří na nějakou tu párty kamaráda - já jsem zůstala celý večer s rodinou). Oslava začala kolem 8 a domů jsem se dostala někdy po 5 hodině ranní. Na večeři, jak už jsem se zmínila, jsme měli krocana. Po ní jsem šli pálit viejito - je to panák, kterého oblečete do starého oblečení a nacpete ho petardama a pak ho zapálíte. A co to má symbolizovat? Trošku mi to připomnělo u nás pálení čarodějnic. Bylo mi vysvětleno, že takto pálíte starý rok (v tomto případě 2013), aby jste mohli v novém  začít znovu. Tahle tradice se tu už moc nedodržuje, jenom pár jedinců, jako moje host rodinka. Po této podívané jsem zpívali a tancovali několik hodin.
       Další událost v tomto období jsou Tři králové / Tres reyes mágos/. V tento den dostávají děti další dárky - tentokrát od tří králů. A večer se sejdou všichni z rodiny u jednoho stolu a společně si vypijí teplou čkoládu a jedí sladký chléb. Tento chleba nese název Rosca a jsou v něm ukryté panenky a ten kdo má ve svém kousku tuto panenku, musí zaplatit večeři a nebo vařit tamales. A co myslíte? Samozřejmě v mém kousku ta panenka byla.
        Podle mě se mexické svátky českým svátkům určitým způsobem podobají, ale české jsou pro mě ty nejlepší.